Wegens jaarlijkse vakantie is er geen Lulu-klantendienst in het Nederlands vanaf maandag 23 september. We verwachten dat de dienstverlening weer normaal zal verlopen vanaf donderdag 10 oktober.

Als je sneller geholpen wil worden, dan kan je een hulpdossier openen in het Frans, Engels, Duits, Spaans of Italiaans door van ruimte te veranderen in je account. Klik hiertoe op de vlag bovenaan en kies de betreffende winkel.

ISBN: de voor- en nadelen

Wat zijn de voor- en nadelen van het afnemen van een ISBN nummer/licensie? Iemand overtuigende argumenten over dit onderwerp, of ervaringen?

Reacties

• Hoi Jan Willem,

Je stelt een goeie en belangrijke vraag. Ik maak het mijzelf nog even wat moeilijker en trek je vraag wat breder: de voor- en nadelen van Global Distribution.

Nadelen:

- Een ISBN kopen kost geld.
    - Je boekprijs verdubbelt omwille van de commissie aan tussenpersonen.
    - Je boekprijs staat vast ( Wet op de Vaste Boeken Prijs )
    - Je boek moet aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals het moet een zwart wit paperback zijn, de afmeting hebben van 15,24cm x 22,86cm (op Lulu Novel genoemd, 6" x9") of 21,59cm x 27,94cm (op Lulu U.S. Letter genoemd, 8.5" x 11") en een bepaald aantal bladzijden hebben. Meer informatie hierover op: http://www.lulu.com/help/index.php?fSymbol=isbn_faq

Voordelen

- Je boek wordt aan bibliografische databases toegevoegd (je wordt vereeuwigd!)
    - Je boek is hierdoor verkrijgbaar voor distributie; distributeurs, (online) boekhandels als Bol.com en Amazon, groothandels, bibliotheken, schoolboekhandel, enz.
    - Je boek kan nu fysiek in boekhandels verkocht worden, wat zonder ISBN niet lukt. (Bijvoorbeeld, lokale boekhandels vinden het vaak leuk om boeken van plaatsgenoten te verkopen. Loop er gerust binnen met wat exemplaren en stel het voor. Reken er wel op dat ze ook een commissie berekenen).

Maar het beste kun je het voordeel van ISBN omschrijven door het nadeel te geven van géén ISBN; zonder ISBN kun je alleen op Lulu.com verkocht worden. Mocht je echt de ambitie hebben om veel boeken te verkopen of om beroemd te worden, is een ISBN vrijwel onmisbaar.

Ik hoop dat het zo enigszins duidelijk is, vooral de een na laatste zin. ;-). Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het wel.

EvW
  • Dankjewel Eveline,

dit maakt eea duidelijker. Echter, betekent dit dat bijvoorbeeld een full colour boek van 7.5'' x 7.5'' geen ISBN kan verkrijgen? Is het alleen bedoeld voor romans e.d.?

- JW
  • Sorry, Jan Willem, ISBN kan alleen op een zwart witte paperback met de afmeting 6" x 9" of 8,5" x 11". Of het nou een kasteelromannetje is of niet, maakt voor het verkrijgen van ISBN niet uit.

EvW
  • "Eveline van Wanrooij" wrote:

Sorry, Jan Willem, ISBN kan alleen op een zwart witte paperback met de afmeting 6" x 9" of 8,5" x 11". Of het nou een kasteelromannetje is of niet, maakt voor het verkrijgen van ISBN niet uit.

EvW

--

Wat raar... Wat heeft het formaat daar mee te maken? Je kan toch zelf je cover ontwerpen en daar de barcode op zetten en zo?
  • dit vind ik ook wel HEEL erg raar inderdaad - hoe kan het nou dat lulu al die boekformaten aanbiedt en maar voor 1 formaat een ISBN afname??
  • Het zit zo: Lulu heeft meerdere printers waar we kunnen printen, waardoor we een groot aantal verschillende formaten kunnen aanbieden. Als je je boek opgeeft voor Global Distribution en een klant je boek via een online retailer aanschaft, wordt het boek maar bij hun printer geprint. En dat kan helaas ten behoeve van de efficiëntie, snelheid en vooral de kosten maar op twee formaten en in zwart-wit.

Alhoewel je er een hoop voor terugkrijgt, kun je inderdaad niet ontkennen dat je met Global Distribution een stukje vrijheid opgeeft. Smiley Verdrietig

Er zijn twee dingen die je kunt doen als je je boek toch van een ISBN wilt voorzien:

- Het formaat in 6" x 9" of 8,25" x 11" veranderen en de kleur veranderen in zwart/wit.

of een veel complexere:

- Wat daar allemaal bij komt kijken, is vrij veel, maar niet onmogelijk. Zelf een ISBN aanschaffen en zelf de distributie regelen. Je moet zelf die ISBN op je cover zetten en contact nemen met Centraal Boekhuis met de vraag of zij je distributie willen doen. Dat wil zeggen: vragen of ze een voorraad van je boek willen afnemen zodat boekhandels bij hen kunnen bestellen. Vergeet niet naar de voorwaarden te vragen en hoe de commissie geregeld wordt.
  • Ik ben zo vrij geweest binnen de quote de punten te nummeren

"Eveline van Wanrooij" wrote:

Nadelen:

- Een ISBN kopen kost geld. (1)

- Je boekprijs moet omhoog omwille van de commissie aan tussenpersonen. (2)
    - Je boekprijs staat vast. (3)
    - Je boek moet aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals het moet een zwart wit paperback zijn, de afmeting hebben van 15,24cm x 22,86cm (op Lulu Novel genoemd, 6" x9") of 21,59cm x 27,94cm (op Lulu U.S. Letter genoemd, 8.5" x 11") en een bepaald aantal bladzijden hebben. Meer informatie hierover op: http://www.lulu.com/help/index.php?fID=213 (4)

[/i">

--

1 ) Een ISBN bij bureau ISBN is helemaal niet zo duur.
    2) Alleen als je gebruik maakt van tussenpersonen. Een ISBN nummer is bijvoorbeeld ook handig omdat het sowieso voorwaarde is om opgenomen te worden in de KB, plus als je eenmaal goed winst gaat maken met je boeken -zover ben ik nog niet- kan de fiscus bepalen, dat je BTW plichtig word.... en in dat geval wordt over boeken MET ISBN laag en boeken zonder ISBN hoog tarief gerekend.....
    3) Binnen de nederlandse wetgeving is het zo, dat de uitgever de boekprijs bepaalt. Het is natuurlijk slecht om maandelijks de prijs te wijzigen, maar aangezien de schrijver in dit geval de uitgever is, kan hij de prijs wel wijzigen
    4) Dat is alleen als het een ISBN via Lulu is.

Trouwens, gelijk een ander vraagje : Als je via Lulu uitgeeft, krijg je een Nederlands of een Amerikaans ISBN nummer ?
  • "Wilko van der Ploeg" wrote:

Ik ben zo vrij geweest binnen de quote de punten te nummeren

1 ) Een ISBN bij bureau ISBN is helemaal niet zo duur.
    2) Alleen als je gebruik maakt van tussenpersonen. Een ISBN nummer is bijvoorbeeld ook handig omdat het sowieso voorwaarde is om opgenomen te worden in de KB, plus als je eenmaal goed winst gaat maken met je boeken -zover ben ik nog niet- kan de fiscus bepalen, dat je BTW plichtig word.... en in dat geval wordt over boeken MET ISBN laag en boeken zonder ISBN hoog tarief gerekend.....
    3) Binnen de nederlandse wetgeving is het zo, dat de uitgever de boekprijs bepaalt. Het is natuurlijk slecht om maandelijks de prijs te wijzigen, maar aangezien de schrijver in dit geval de uitgever is, kan hij de prijs wel wijzigen
    4) Dat is alleen als het een ISBN via Lulu is.

Trouwens, gelijk een ander vraagje : Als je via Lulu uitgeeft, krijg je een Nederlands of een Amerikaans ISBN nummer ?

--

Wat betreft 2)

Het feit dat je BTW plichtig zou kunnen zijn wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk BTW moet betalen. Als je namelijk per jaar onder een bepaald bedrag blijft (ik weet niet prcies hoe veel dat is, maar als Freelance journalist weet ik er altijd onder te blijven, en ik verdien mijn geld als ondernemer...) kom je in aanmerking voor de 'kleine ondernemersregeling' wat wil zeggen dat je die BTW wel moet opgeven maar niet hoeft af te dragen.

Mocht je boek inderdaad zo'n bestseller zijn dat je over die grens heen gaat is het denk ik sowieso tijd om eens een echte uitgever te bellen...
  • Handig om te weten dit allemaal.

Weet je ook hoeveel een ISBN precies kost als je het zelf wilt aanschaffen Wilko?
  • Het grote nadeel van een eigen ISBN aanschaffen is dat je zelf de verkoop en distributie moet doen. Je koopt hier dan ook niet alleen een ISBN, maar ook de hele distributie van je boek. Ook bij een eigen ISBN komen er komen er tussenpersonen bij kijken, als groothandels en boekhandels die commissie willen. Je bent geheel vrij zelf ISBN's aan te schaffen, maar ik zou het bovenstaande niet onderschatten. Ik hoor graag -en waarschijnlijk ook de anderen in dit topic- ervaringen van auteurs die een eigen ISBN hebben aangeschaft en zelf de distributie hebben moeten regelen.

De ISBN is nu nog Amerikaans, maar we zijn begonnen met het testen van Nederlandse ISBN's via Centraal Boekhuis. Ik laat de laatste ontwikkelingen weten via het Forum.

EvW
  • "Wilko van der Ploeg" wrote:

kan de fiscus bepalen, dat je BTW plichtig word

--

je bent alleen BTW plichtig als je een btw nummer hebt. Als particulier mag je geen btw op facturen vermelden en ook niet aftrekken als kosten. Ga je heel veel kosten maken voor het laten drukken van je boeken, dan kun je een btw nummer aanvragen om de btw idd af te trekken. Heb je geen btw nummer= geen btw afdragen, maar ook niet aftrekken. Lulu heeft niet eens btw op de facturen staan, dus valt er niets af te trekken als Nederlands belastingplichtige zijnde.
  • Ik heb isbn nr's op al mijn boeken staan. Dan regel je idd de verzending zelf. Een isbn nummer is vooral handig voor de boekhandel om je boek terug te kunnen vinden bij CB (ook al ben je daar niet aangesloten, je boek wordt wel opgenomen als een isbn nummer hebt.) Verder heb je het eigenlijk niet nodig.
  • waarom verandert Lulu de isbn nummers? Ik geef netjes in 978-90-8570 enz en dan wordt het toch 978-9-085 enz. Nu lijkt het net of ik 10000 nummers heb. ziet er wel leuk uit, maar het nummer klopt dan niet meer.
  • Hoi José,

Kun je wat nader uitleggen wat er gebeurt en waar (tijdens het proces)?

EvW
  • Hoi Evelien,

Ik tik keurig het nummer in zoals ik het gekregen heb van bureau ISBN met de aanpassing voor het 13 cijferig nummer. Na opslaan verschuift het streepje van 978-90-enz naar 978-9-0 Het zal wel niet van invloed zijn op de vindbaarheid van het nummer, maar het staat toch vreemd.
  • wat houdt die distributie van lulu dan in?
    is het een soort extra service.
    Ik bedoel zorgt lulu ervoor dat mijn boek straks bij bol.com staat?
    Hoef ik dan dus niks te doen gaat dat automatisch?
    En hoe zit het met boekhandels in NL wat regelt lulu daarvoor.

Ik wil graag een engelstalig boek uitbrengen wat ik op amazon.com geplaatst wil hebben.
    Zal dat ook kunnen met een nederlandstalig boek met bol.com ?
  • Beste Monique,

De distributie van Lulu gaat de Boekhandelsdistributie heten. Dat is een service waarbij je zowel een ISBN krijgt als de bijbehorende distributie van je boek. Klanten kunnen dan je boek via Bol.com en via boekhandels bestellen. De boeken worden dan via het Centraal Boekhuis gedistribueerd naar de boekhandel waar het boek besteld is.

Volgende week zetten we de laatste puntjes op de i (er komt een hoop bij kijken!) en zal ik via dit forum de nodige extra informatie geven.

Het aanschaffen van de Boekhandelsdistributie heeft flinke consequenties voor je boek, zoals hierboven al staat aangegeven. Je moet er goed overna denken, want de boekprijs moet o.a. verdubbelen, wat natuurlijk niet iedereen wil.

Hou het forum in de gaten voor de laatste updates.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

EvW

Het is in ieder geval een mooi scrabblewoord! :wink:
  • heb geen vragen meer ik ga scrabblen.
  • Hmm

1. Wat betreft de BTW, je krijgt royalties uitbetaald. Die zijn nooit BTW plichtig. Dat is namelijk creatie en dat valt in het 0% tarief. Hier heb ik dus ervaring mee. Mijn vrouw schrijft en redigeert schooluitgaven. Ze krijgt voor de lesmethodes eens per jaar royalties uitgekeerd, altijd zonder BTW. Ze redigeert een tijdschrift, dat is btw plichtig (hoog) en schrijft artikelen dat is 0%. Complexe facturen..

2. Wanneer je zelf boeken bestelt om ze bijvoorbeeld zelf te slijten bij de boekhandel ofzo dan zou er over de drukkosten BYW betaald moeten worden. Als het in Nederland gedukt wordt. Maar wat als het in het buitenland gedrukt wordt? Het is een zakelijke overeenkomst dus er moet iets ergens betaald worden. Ik vraag het na bij mijn belastingconsulent.

3. Wanneer je dus zelf een ISBN nummer aanvraagt dan moet je een dubbele prijs hanteren. CB zal heus niet gaan bestellen en op voorraad houden in eerste instantie TENZIJ er uit de ISBNlijst plotseling besteld gaat worden. Maar heb je dat zelf aangevraagd dan gaat CB het bij jou aanvragen. Of gaat de winkel het bij jou aanvragen? Of beide? Let dan wel op de levertijd en dat je dat goed communiceert.
    In dit geval krijg je dus echt met de fiscus te maken want je verkoopt het aan een BTW plichtige, dus je bent ook verplicht om BTW in rekening te brengen. Dan is het wel heel erg handig als je de kosten ook met BTW zijn belast. Die krijg je dan terug en is de inspecteur weer tevreden. Ik ga dit ook voorleggen.

met vriendelijke groeten
    Martin Stevens
    www.wolverlei.com
  • Hoi Martin,
    Je kunt je kosten en verdiensten bij de belasting opgeven als over 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. De btw kun je alleen aftrekken als je een btw nummer (=ondernemer voor de btw) hebt. aanvragen bij de belastingdienst = gratis = ieder kwartaal (daarna jaarlijks) een aangifte in moeten vullen.

Wat het buitenland betreft; voor Lulu is dit niet van toepassing (geen btw vermelding op facturen omdat het veelal om particulieren gaat). Zou je via een andere drukkerij in het buitenland boeken laten maken dan moet je, als je btw -vrij wilt kopen, een btw nummer vermelden. Heb je geen btw nummer, dan betaal je gewoon het in dat land geldende tarief en mag je niets aftrekken.

Zelf een ISBN aan vragen betekent niet dat je bij CB komt te liggen. Alle ISBN nummers zijn op te vragen bij CB ook al ben je daar niet bij aangesloten. CB en ISBN zitten nl in 1 gebouw en werken gelukkig samen. Boekhandels kunnen dan toch je uitgave terugvinden via CB -ook al lig je daar niet- en kunnen zo je adres achterhalen om de boeken te bestellen. Voor de kleine oplages van een particulier of een kleine eigen beheer uitgeverij hoef je niet de vaste -hoge- boekenprijs te hanteren. Dus kun je toch je eigen -lagere- prijs bepalen.

Als particulier die een paar boeken aan een boekhandel verkoopt, ben je niet btw plichtig. Deze opbrengst van verkoop kun je gewoon opgeven als inkomsten overige werkzaamheden. Je mag als particulier niet eens btw vermelden op een factuur. Daar heb je echt een btw nummer voor nodig. Dus hoef je die btw ook niet af te dragen. Nadeel voor de boekhandel is dat zij deze btw ook niet af mogen trekken.
  • Jose

Ik ben een echt bedrijf (neem eens een kijkje op mijn websites) met BTW nummer, KVK nummer EN ik heb een belastingconsulent die alles voor me gaat uitzoeken .. ik moet het hem nog vragen.

Maar ervaringen van mensen hier zijn altijd welkom.

Martin Stevens
    www.wolverlei.com
  • Nog even een overpeinzing. Misschien begrijp ik het nog niet helemaal.

Ik ga een aantal fotoboeken maken. Ik vraag daar een eigen ISBN nummer voor aan. Lulu kan me namelijk geen goed nummer aanbieden vanweg de voorwaarden. Ik ben dus zelf de uitgever.

Kom ik dan ook in aanmerking voor wereldwijde verspreiding via LULU? Ik denk zelf van niet omdat het problemen zou kunnen geven met printen voor buitenlanders toch? Dat daar geen kleurenprinter van enige kwaliteit beschikbaar is, of dat de verzendkosten hoog worden. Maar hoe is de verspreiding dan?

Maar ik kan wel wereldwijd verzocht worden, via de ISBN datatbase, om boeken te leveren aan boekhandelaren of particulieren of tussenpersonen. (hoe hou je die uit elkaar? retorische vraag!) Moet ik dus zelf laten printen, naar mij versturen en dan weer verzenden. Dat kost veel werk, en de verdiensten kunnen door deze complexe gang van zaken wel eens minimaal zijn. (tijd is ook geld)

Lage Lulu verzendkosten zijn dan heel prettig natuurlijk. dat helpt al weer een stuk.

Ik kan natuurlijk ook overwegen een boek met isbn (met bijvoorbeeld een engelse vertaling in het boek) en een isbn loze uitgave op lulu te zetten. dat is dan voor de huismarkt een stuk goedkoper. Toch?

met vriendelijke groeten
    Martin Stevens
    www.wolverlei.com
  • Interessante vraag Martin - dat zou ik ook wel willen weten.

Zelf heb ik zojuist een ISBN aangevraagd. Voor de mensen die daar meer over willen weten, je kunt het zelf regelen via bureau ISBN, www.isbn.nl

De kosten op een rijtje (als ik het goed heb begrepen):
    - eenmalige aanmeldingskosten om je als uitgeverij te registreren: € 45,95
    - kosten om een ISBN aan te schaffen: € 6,20
    - kosten om daarbij een (verplichte) streepjescode te regelen: (ongeveer) € 15,-

de eerste twee zaken regel je bij bureau ISBN, de laatste bij Scanology,
    http://www.scanology.nl/

Valt dus eigenlijk best wel mee!
  • even een fabel uit de wereld helpen: de barcode is helemaal niet verplicht!!!!!! DAt is alleen een eis als je aangesloten bent bij Centraal Boekhuis. Je hebt toch wel gelijk 1000 nummers genomen? DAt is dezelfde prijs. Je betaalt achteraf na het aanmaken van een nieuw isbn nummer onder je eigen prefix. Anders blijf bezig.
Log In of Registreer om te reageren.