Wegens jaarlijkse vakantie is er geen Lulu-klantendienst in het Nederlands vanaf maandag 23 september. We verwachten dat de dienstverlening weer normaal zal verlopen vanaf donderdag 10 oktober.

Als je sneller geholpen wil worden, dan kan je een hulpdossier openen in het Frans, Engels, Duits, Spaans of Italiaans door van ruimte te veranderen in je account. Klik hiertoe op de vlag bovenaan en kies de betreffende winkel.

Schaamteloze promotie

Misschien is het leuk -en in ieder geval een schaamteloze promotie van eigen werk- als de mensen hun boek en vooral de voorgeschiedenis 'voorstellen' hier in het forum ?

Mijn -eerste, er volgen er meer- boek heeft als titel 'Angstvallige Geheimen'. Het is een jeugdboek (gericht op de jeugd van 11 jaar en ouder... zelf houd ik de richtlijn 11-15 aan, maar aangezien ook een aantal volwassenen enthousiast reageert op de verhalen, is dat een heel flexibele grens...) met een elftal verhalen die misschien het makkelijkst als 'griezelverhalen' kunnen worden beschreven, hoewel strikt genomen niet alle verhalen dat zijn. Wat ze wel gemeenschappelijk hebben is dat de verhalen iets 'bovennatuurlijks' hebben en alle verhalen een verrassend einde hebben.

Over de ontstaansgeschiedenis van de bundel kun je lezen op http://www.wilkovanderploeg.nl , waar ook een verhaal (Ze komen als het donker wordt) als PDF gedownload kan worden.

De bundel is uitgebreid proef- en voorgelezen op de openbare scholen 'De Poort' (inmiddels gefuseerd tot 'De Kosmos') en 'De Kakelhof' in respectievelijk Apeldoorn en Hoenderloo.

Enthousiast gemaakt door de enthousiaste reacties van de leerkrachten op de school van mijn oudste zoon, besloot ik op zoek te gaan naar een uitgever voor de verhalen. Dat viel tegen, aangezien vrijwel iedere uitgever aangaf dat de verhalen 'oorspronkelijk, verrassend, humoristisch en spannend' waren, maar er 'helaas geen markt is voor korte verhalen van nog onbekende auteurs'. Wel hebben een tweetal uitgevers aangegeven geinteresseerd te zijn in een jeugdroman waar ik op dit moment nog aan werk.

Zelf vind ik en geloof ik dat er juist in het onderwijs in de bovenbouw behoefte is aan korte verhalen, dus tegen de algemene 'geloofsovertuiging' van de uitgevers in, besloot ik 'Angstvallige Geheimen' in eigen beheer uit te geven. Ik was al vrij ver in de procedure met een POD uitgever, toen ik ineens tegen Lulu aanliep, waardoor ik met minder eigen risico toch de bundel in omloop kon brengen.
Een korte beschrijving per verhaal vind je op : http://www.wilkovanderploeg.nl/index.php?page=angstvallig

Waar ik zelf heel nieuwsgierig naar ben is naar andere auteurs van jeugdverhalen op Lulu.. zijn die er ? Stel je boek eens voor....

Reacties

• Auteurs, barst los! Je kunt je trouwens ook aanmelden voor de Nederlandstalige schrijversgroep en je boek op het gezamenlijke storefront zetten. De doelgroep leest mee...

@ Wilco, ik heb de titel veranderd om het wat algemener te maken.
  • Elodie is de naam van een jonge planeet, mijn 5 gepubliceerde boeken vallen dus onder de categorie sci-fi/ fantasy.
    Ik ben amateur, dat zeg ik er eerlijk bij, ik heb gepoogd een uitgever te vinden enkele jaren geleden, maar na het beginnen van een schrijverscursus merkte ik zelf waarom ik de verhalen terug kreeg.
    Toch heb ik van familie en vrienden veel positieve reacties gehad en ik vind het dan ook geweldig ze nu te kunnen vertellen dat ze de delen kunnen kopen.
    Heerlijk is dat, je eigen naam op de boekenplank zien staan.

De verhalen spelen zich af in de verre toekomst, een tijd dat techniek de overhand heeft gekregen. Een nieuwe, leefbare planeet wordt uiteindelijk gevonden, tot Terra's (de aarde dus) verrassing is de wereld echter al bewoond.
    Gaandeweg leert men dat meer techniek niet altijd beter hoeft te zijn, zeker niet als beide werelden dreiging ondervinden van een derde wereld. De alleroudste en de oorsprong van zowel Terra als Elodie.

In de 5 delen merk je duidelijk dat ik ouder wordt tijdens het schrijven, kwalitatief zit er een groot verschil tussen deel 1 en 5, toch vallen ze allen nog onder de categorie jeugd. Meidenboeken, vanaf 12 jaar.
  • De zelfpromotiemolen draait door :

http://www.wilkovanderploeg.nl/Artikel_Apeldoorns_Stadsblad_12072006.pdf

Leuk artikel over mijn boek in het Apeldoorns Stadsblad.
  • Dag allemaal, mijn naam is Kees van Oosten, 38 jaar, getrouwd, drie kids (7, 5 en bijna 1). Een aantal jaren geleden ben ik aan het schrijven geslagen en mijn jeugdboek "Helden van het Hogeland" is het resultaat, 312 pagina's lang. Ik heb juist gemikt op kinderen v.a. een jaar of 9 a 10 tot een jaar of 13, die houden van een lekker dik avonturenboek. Hopelijk zijn die er nog. Het is gegaan zoals bij velen: enthousiaste reacties uit de directe omgeving tot en met basisschoolleraren aan toe, maar matige respons van de uitgevers. Nu dus op Lulu. Ik ben benieuwd.

Wat is jullie ervaring of tip? Gelijk een ISBN aanvragen en 123 dollar investeren of nog even wachten?
  • Tja, daar is ie dan: www.lulu.com/scribs .

Mijn eerste bundel met columns. En tot mijn grote verbijstering is de eerste bestelling ook al binnen. (Bedankt; je weet wie je bent).

De Oervoet is een bundel van de beste columns die ik tussen 2002 en 2006 heb geschreven voor kranten en mijn eigen website. De beste volgens wie? Nou eigenlijk gewoon volgens mezelf. Bovendien staan er een aantal columns in die nog niet eerder op http://scribs.blogspot.com stonden.

Nu zul je je misschien afvragen: wat moet ik met een boekje met columns van Harry Hol? Een hele goede vraag, en ik ben blij dat je die stelt. Laat ik hem beantwoorden met een wedervraag: heb je €15,- te besteden aan De Oervoet (inclusief verzendkosten)? Heb je de beschikking over een creditcard of PayPal? Wat zou je dan moeten zonder een boekje met columns van Harry Hol? Eerlijk, soms weet ik niet wat mensen bezielt. Over vreemde vragen gesproken.

Het bovenstaande in overweging nemend denk ik dat er voor jou eigenlijk maar één actie mogelijk is: bestel De Oervoet. Of liever: bestel er twee. Er is vast wel iemand die binnenkort jarig is (en met binnenkort bedoel ik: minimaal over drie weken, want dat is de levertijd), en uit persoonlijke ervaring kan ik bevestigen dat De Oervoet hét geschenk is voor 2006. Koop er dus meteen maar een paar, want je wil niet dat je vrienden jaloers worden. Het zou je zo maar wat vrienden kunnen kosten. Om maar te zwijgen van je relatie. Grote rampen zullen je zeven jaar volgen als je De Oervoet niet koopt. Stuur dit bericht naar tien mensen en verbreek de ketting niet! En trouwens, ik ben een Nigeriaanse bankier die binnenkort $10.000.000 op je rekening wil parkeren en…

Wacht, ik draaf een beetje door.

Laat in elk geval de boodschap duidelijk zijn. Mijn boekje is uit en je leven zal beter zijn als je het koopt.
  • "Harry Hol" wrote:

Tja, daar is ie dan: www.lulu.com/scribs .

Het bovenstaande in overweging nemend denk ik dat er voor jou eigenlijk maar één actie mogelijk is: bestel De Oervoet. Of liever: bestel er twee. Er is vast wel iemand die binnenkort jarig is (en met binnenkort bedoel ik: minimaal over drie weken, want dat is de levertijd), en uit persoonlijke ervaring kan ik bevestigen dat De Oervoet hét geschenk is voor 2006. Koop er dus meteen maar een paar, want je wil niet dat je vrienden jaloers worden. Het zou je zo maar wat vrienden kunnen kosten. Om maar te zwijgen van je relatie. Grote rampen zullen je zeven jaar volgen als je De Oervoet niet koopt. Stuur dit bericht naar tien mensen en verbreek de ketting niet! En trouwens, ik ben een Nigeriaanse bankier die binnenkort $10.000.000 op je rekening wil parkeren en…

Wacht, ik draaf een beetje door.

--

Inderdaad... je hebt me niet weten te overtuigen je boekje te kopen, maar bovenstaande heeft me er wel van overtuigd dat je talent voor column-schrijven hebt Smiley Knipoog

En voor wat betreft die drie weken : De persoon die binnen drie weken jarig is, is het volgend jaar opnieuw... dus waarom zou men het niet alvast kopen Smiley Tong
  • SCHOENKADO-TIP

"De zoon van Sinterklaas"
    Een nieuw (voorlees)verhaal in boekvorm, geschreven door Frank Verkerk

http://www.lulu.com/author/display_thumbnail.php?fCID=418792&fSize=detail_&1157610204 (De voorkant van het boek)

"Eindelijk een Sinterklaasverhaal zónder boeven die het Grote Boek willen stelen!"

Auteur Frank Verkerk is een Sinterklaasfan in hart en nieren. Al jaren vertegenwoordigt hij de Goedheiligman op menig Sinterklaasfeest. Een Sint-verhaal van zijn hand kon dan ook niet uitblijven. "De Zoon van Sinterklaas" is een vlot geschreven (voorlees)verhaal, waar nu eindelijk eens geen boeven in voorkomen die het Grote Boek willen stelen.

------------------------------------------------
    Sint en zijn Pieten hebben het weer heel druk, nu ze in Nederland zijn aangekomen.
    Ze moeten verlanglijstjes lezen, pepernoten bakken en kadootjes regelen.
    Maar Sinterklaas is er niet bij met zijn hoofd.

Hij maakt zich zorgen. Wie moet hem opvolgen als hij er ooit niet meer is?
    Sinterklaas wil een zoon! Maar ja, een zoon kun je niet zomaar ergens kopen.

Dan leert Sinterklaas Casper kennen, een jongetje van 7 jaar dat geen vader meer heeft….
    ------------------------------------------------
    Paperback, 39 pagina's € 6,50 (excl. verzendkosten)

Het boekje is te koop via Lulu.com (http://www.lulu.com/content/418792). Nederlandse kopers kunnen ook bestellen door een email sturen naar de auteur, waarna het boek zal worden toegezonden met de gewone binnenlandse verzendkosten van de TPG. Als u voor 1 november as. bestelt, heeft u het boekje vóór Pakjesavond in huis, Mocht u later bestellen: Geen nood, het wordt volgend jaar vanzelf wéér Sinterklaas.

Bestellen per email: [email protected]
  • schaamteloze promotie ook van mijn boeken:
    'Jane Doe, donkere kamers' werd in 2003 voor het eerst gedrukt. Nu volgt dan de derde druk in een kleinere oplage van 1 stuk per keer. Het is een spannende roman die zich deels in Nederland, deels in Parijs afspeelt. Enkele reacties van lezers: Spannend tot de laatste bladzijde/ goed plot/ loopt als een trein/ ik heb het in 1 keer uit moeten lezen. Kortom, je moet het gelezen hebben!

'De jagers te slim af!' verschijnt niet voor niets rond Dierendag. Op deze dag besteden we meer aandacht aan onze huisdieren, en vergeten daarbij ook de in het wild levende dieren niet. Dit innemende verhaal sleept je mee naar Engeland waar we 4 jonge vossen leren kennen. Jagers hebben hun vader schaamteloos afgemaakt. Hoe moeten ze het redden in de boze buitenwereld? Laat je meeslepen op de zoektocht van de jonge dieren.

'Opmaken? Doe het lekker zelf!' Leer in een paar stappen hoe je je boek op professionele manier op kunt maken. Eenvoudig met het gratis programma Openoffice.org. Ben je handig op de computer, dan download je dit programma in een handomdraai. De handleiding doet de rest. Je zit nooit meer te rommelen met paginanummering, plaatjes die niet op de juiste plaats staan, of inhoudsopgaven die je na iedere wijziging handmatig aan moet passen. Leer met deze handleiding een opmaakstandaard maken om de inhoud van je boek en je kaft op de juiste wijze op te maken. Met behulp van Openoffice.org 2.0 en een gratis PDF reader ligt de wereld van eigen beheer aan je voeten. Een must voor iedere auteur die in eigen beheer zijn of haar boeken uit wil brengen!
  • De politieke roman: literair leesvoer tijdens de verkiezingen

Tijdens een WK voetbal is er voor de leesliefhebber Henk Spaan of Hugo Borst, tijdens de Tour kan men kiezen voor Smeets of Krabbé en tijdens de komende nationale verkiezingsstrijd kan men in de boekhandel terecht voor de politieke debuutroman van Jan Willem Verkiel, Gieren en lakeien. Filmscripts en scenario’s in een actueel politiek decor bestonden al, maar de politieke roman is iets nieuws.

In het debuut van Jan Willem Verkiel, Gieren en lakeien, worden historische feiten, bestaande Haagse personages en fictie in elkaar verweven tot een geloofwaardig en boeiend verhaal in een herkenbaar en actueel politiek decor. Gieren en lakeien gaat over de opkomst van een jonge politicus die zich niet wenst aan te passen aan de Haagse mores. Zijn snelle succes brengt hem uiteindelijk in de problemen. Dit verhaal illustreert dat men in Den Haag niet weet om te gaan met politici die uit de pas lopen, te hard gaan of hun hoofd boven het maaiveld uitsteken. Het is voor kleurrijke personen lastig om zich staande te houden in een omgeving waar grijs en middelmaat de norm lijken te bepalen.

Jan Willem Verkiel (1971) is politicoloog en debuteert met Gieren en lakeien als schrijver. Zijn fictie is verankerd in de politieke werkelijkheid en maakt gebruik van historische gebeurtenissen. Tot op zekere hoogte kan Gieren en lakeien gelezen worden als een ‘alternate history’, wat was er mogelijk gebeurt als.. Het verhaal houdt de maatschappij een spiegel voor, waarbij idealisme, ijdelheid en bekrompenheid van de diverse politici worden uitvergroot, soms genuanceerd, maar vooral heel scherp in beeld worden gebracht.

Gieren en lakeien wordt in eigen beheer uitgegeven met behulp van 's werelds snelst groeiende leverancier van print-on-demand boeken, lulu.com. Gieren en lakeien is het eerste Nederlandse boek via Lulu uitgegeven dat niet alleen via de website bestelbaar is, maar ook via het Centraal Boekhuis en de Nederlandse boekhandels.

Op 27 september wordt het eerste exemplaar aangeboden aan de VVD prominent en voormalig campagneleider van Mark Rutte, wethouder Frits Huffnagel, in Café Dudok in Den Haag.

Gieren en lakeien
    ISBN 90-8763-000-X
    www.lulu.com
    www.janwillemverkiel.nl
  • Sinds 21 september in de lucht: www.janwillemverkiel.nl

dat toefje room moest nog even op de schaamteloze promotietaart...

Groeten,

Jan Willem Verkiel
  • En weer een boek via Lulu gepubliceerd! Het kategelnijn-bord.
    Dit boek met tongverstuikende titel is geschreven naar aanleiding van een verkeersdag van een basisschool in Roosendaal. De kinderen van de Heiberg hebben hele leuke tekeningen voor dit boek gemaakt die uiteraard in full colour te bewonderen zijn.
    Al heel wat scholen maken gebruik van dit leerzame, maar vooral leuke leesboek waarin op speelse wijze verkeersregels uit worden gelegd. De tekst is nu ook verduidelijkt met bijbehorende verkeersborden. Kortom, een leuk handzaam boek met mooie tekeningen.
  • Jullie kunnen gratis je boek promoten op mijn website www.crimestore.nl. Neem een kijkje. Smiley Erg vrolijk
  • Binnenkort! : 'Zinderende hitte'

In dit erotisch getinte boek lopen ervaringen, fantasieën en stille wensen door elkaar heen.
    ‘Zinderende hitte’ is geschreven uit het oogpunt van de vrouw en bedoeld om vrouwen te prikkelen, maar zal ook mannen zeker niet onberoerd laten!
    De dertien korte verhalen vormen samen een zeer opwindend boek.
    Onmisbaar op het nachtkastje!
  • In de loop der jaren heb ik als antropoloog vele (Midden-) Amerikaanse culturen bezocht en bestudeerd. Ik verbaasde mij er dan ook over dat ik vrijwel niets kon vinden over de Embera Indianen van Panama. Ik besloot dat het tijd was voor een nieuwe reis...

In maart 2005 arriveerde ik in Panama. Aangekomen in Colón, een havenstad in het noorden van Panama, huurde ik een gids die ons naar de Embera Indianen kon brengen.
    In de vroege ochtend van 9 maart 2005 bevonden wij ons in een kano op de Chagres rivier. Deze grote rivier doet dienst als belangrijkste watervoorraad voor het Panama kanaal en we bevonden ons dan ook niet al te ver van de grootse Gatun sluizen die we de dag daarvoor hadden bezocht. Vandaag waren we echter op weg naar Pararu Puru, een kleine nederzetting van de Embera Indianen. Na circa tweeëneenhalf uur over de rivier gevaren te hebben kwam ons een kano tegemoet met twee Embera Indianen, we waren op onze bestemming aangekomen.

Bij een kleine aanlegsteiger stonden zeven mannen ons op te wachten, spelend op traditionele muziekinstrumenten als fluiten, trommels en schildpadschilden. Deze mannen brachten ons naar het gemeenschapshuis, waar Antonio Tocamo, het stamhoofd, ons opwachtte. Hier maakte ik voor het eerst kennis met de Embera Indianen en Antonio Tocamo bleek meer dan bereidwillig te zijn om over de cultuur van zijn volk te vertellen. Zoals gebruikelijk maakte ik vele aantekeningen in mijn kleine notitieboekje. Ook maakte ik tijdens mijn verblijf kennis met diverse commissieleden van de Embera gemeenschap, waaronder Johnson Menguisama, de president van de commissie ter bevordering van Ecotoerisme. Johnson, gekleed in niet meer dan een felgekleurde lendendoek, vertelde mij trots dat hij een e-mail adres had. Voor mij was hij het grote voorbeeld dat traditionele cultuur en technologische vooruitgang toch samen kunnen gaan. Hij vertelde mij dat hij eens in de zoveel tijd, wanneer hij naar het dorp ging om inkopen te doen, een internetcafé opzocht om zijn ontvangen berichten te lezen. Na een boeiend gesprek over de Embera cultuur, eco-toerisme en de gevolgen daarvan voor zijn gemeenschap kreeg ik het e-mail adres van Johnson en spraken we af met elkaar in contact te blijven.

Eenmaal thuis stuurde ik een e-mail naar hem met wat foto’s die ik in Pararu Puru had gemaakt, sindsdien houden wij contact. Onlangs kreeg ik van Johnson en Valerio Ruiz een e-mail waarin zij mij verzochten een boek over de Embera-cultuur te schrijven. Zij vonden het namelijk belangrijk dat de Nederlandstalige bevolking wat zou kunnen lezen over de Emebra’s. Zodoende schreef ik het boekje: De Embera Indianen van de Chagres Rivier.

De in dit boek gepresenteerde beschrijving van de Embera Indianen is grotendeels het resultaat van de door mij gemaakte aantekeningen tijdens mijn korte verblijf en het contact dat ik sindsdien heb met Johnson Menguisama.

Mijn verblijf bij de Embera Indianen was slechts van korte duur, maar het resultaat mag er toch wezen: een boeiende introductie van de Embera Indianen. Onderwerpen zoals kleding, voeding, huisvesting, economie, religie, muziek en dans worden allen beschreven. Het boek bevat overigens 26 foto's die een goed beeld geven van het leven van de Embera's. 8 van de in dit boek opgenomen foto's zijn door de Embera's zelf gemaakt. Hiermee laten zij u datgene zien wat zij werkelijk belangrijk vinden.

Het boek is zowel als paperback (€5,26) als e-book (€1,01) beschikbaar via de lulu website. (ID nummer: 408557) of kijk op: http://www.lulu.com/content/408557
  • Wie niet genoeg heeft aan woorden en beeld, wil ik graag wijzen op de volgende link...een uur lang schaamteloze promotie op Den Haag FM.

http://live-wm.residentie.net/users/stadsomr/windows/mp3/dhfm920/200609281800.mp3

Veel luisterplezier!

Jan Willem
  • Mijn nieuwe storefront is klaar. Dit keer niet gevuld met boeken, maar met diensten. Omdat al mijn boeken op deze wijze zijn opgemaakt, en ook die van meer dan 200 andere auteurs, mag ik dit vast wel schaamteloos promoten. Wil je ook hulp bij het opmaken van je boek, of wil je het laten redigeren door een ervaren redacteur, neem dan zeker een kijkje.
    http://stores.lulu.com/Boekenbent voor hulp en natuurlijk mag ik mijn eigen boeken niet vergeten
    http://stores.lulu.com/josevriens
    Je bent van harte uitgenodigd om te langs te komen :wink:

Groet,
    José Vriens
  • Op zoek naar een spannend kinderboek? Neem dan vooral een kijkje op mijn storefront. http://stores.lulu.com/josevriens Nu zijn ook verkrijgbaar bij Lulu: Gevangen in ijs! en De zevende grot. Twee spannende avonturen voor kinderen vanaf 9 jaar. Het ene verhaal, Gevangen in ijs!, speelt zich af in Zwitserland, waar Floris en Marije bijna bevroren worden door wonderlijke wezentjes. De zevende grot speelt in Engeland waar Maarten en Sander op zoek gaan naar een schat. Zouden er ook echt piraten zijn? Meer weten? Kijk dan snel in mijn winkel en lees een stukje van de preview.
  • Waar blijven al die nieuwe boeken :?: Er moeten er ondertussen toch hopen zijn verschenen. Zet ze hier vooral neer om nog meer aandacht op je boek te vestigen. Smiley Erg vrolijk

Groeten,
    josé
  • Samen met mijn zoon Jethro heb ik 'De avonturen van ridder Jethro' geschreven. Dit eerste deel heet: De opdrachten van Schonka de Schurk. Bedoeld voor onszelf, andere ouders en kinderen tot 10 jaar.
    Voor meer info: http://www.lulu.com/content/492318.

Het is echt een gezamenlijk boekje geworden. Zo zijn de tekeningen van zijn hand en voorzag hij personages van een naam. Net het eerste exemplaar ontvangen en beiden zij we apetrots.
    Het voorwoord in het boek (zie preview) geeft aan met welke insteek het boek is geschreven. Ik kan iedereen van harte aanbevelen een boek te schrijven als je dat nog ergens in je hoofd zit.
    Mocht je ons boek kopen: dank je wel en heel veel plezier. Zo niet: ook goed. Heel veel plezier met het lezen en schrijven van andere boeken.

Lucas Swennen
  • Ik moet zeggen dat de cover er érg goed uitziet! Heb je die zelf gemaakt? Chapeau in dat geval!
  • Daan, dank je wel voor het compliment. Dat zal een vriendin van mij, Jeannette Nieuwenhuizen, veel goed doen. Zij is net gestart met haar eigen bedrijf, De Stijlerij.
    Klinkt misschien raar, maar in het echt -met het boek voor me- ziet het er nog mooier uit.
  • In dat geval, Lucas, stel ik voor dat je een foto laat maken van jezelf, je co-auteurtje met jullie boek voor je, voor op de homepage! Ideetje? Meer info in dit topic.

Groetjes en succes met de verkoop,

Eveline
  • Hey, ik zal mezelf ook maar eens voorstellen zeker, of is daar een ander topic over... :wink:

Wie ik ben vermeld k wel later in het voorstellen topic, maar wil gewoon al even melden dat ik in volle verwachting ben van het boek Beekstraat dat ik zelf hebben geschreven en via Lulu.com heb besteld...

Waarover het boek gaat en dergelijke kom ik later nog eens op terug : t is hier niet voor niets het schaamteloos promotievoeren topic...

K vind trouwens het hele bestaan van het forum hier wel leuk, zodat wanneer ik met vragen zitten ik zeker ben dat ik snel een antwoord zal krijgen Smiley Knipoog

Tot later allemaal en nog veel schrijfplezier,
    wim
  • Eveline, goed nieuws: als je op zoek was naar de malloot die ongeveer elke 10 minuten de server extra belastte door te kijken of zijn boek al was verstuurd, dan was ik het! En een half uurtje geleden was "Fulfilling" veranderd in "Shipped"...yeah!

Die extra serverbelasting is dus snel verklaard Smiley Tong
Log In of Registreer om te reageren.