Centraal Boekhuis!!

Hooggeëerd publiek,

In oktober is het zover! Dan gaan we bij Lulu ISBN's aanbieden die van Centraal Boekhuis komen. Later meer....

Eveline

Reacties

• waar komen de isbn's nu vandaan dan ?
  • We hebben nu nog ISBN's uit Engeland en Amerika.

EvW
  • ok dank je. Ik snap nog steeds niet wat het concreet allemaal betekent maar wacht meer berichtgeving wel af.
  • "Eveline van Wanrooij" wrote:

Hooggeëerd publiek,

In oktober is het zover! Dan gaan we bij Lulu ISBN's aanbieden die van Centraal Boekhuis komen. Later meer....

--

En gelden ook voor die ISBN's van het Centraal Boekhuis de elders genoemde voorwaarde dat het boek als zwart/wit paperback uitgevoerd moet zijn?

groet,
    Ruud
  • Hoi Ruud,

Dat is nog niet zeker. Ik zou persoonlijk graag zien dat ook boeken zoals bijvoorbeeld die van Jan Willem Wennekes (die heeft wat foto's op het forum gezet) ook een distributie zouden krijgen. Ik doe mijn best! Smiley Vrolijk

EvW
  • Beste Eveline,

Wil ik dat Lulu een boek voor mij maakt met een ISBN, dan heeft dat de nadelen dat:
    - Een ISBN geld kost, maar daar valt mee te leven.
    - De boekprijs verdubbelt omwille van de commissie aan tussenpersonen, maar daar valt mee te leven..
    - De boekprijs vast staat ( Wet op de Vaste Boeken Prijs ), maar ook daar valt mee te leven.
    - Het boek moet bepaalde afmetingen hebben, vind ik ook geen probleem.
    - Het boek een zwart wit paperback zijn.... en dat vind ik nou onacceptabel. Dat is een beknotting van mijn creativiteit waarmee ik niet kan leven.

Een van de mooie dingen van Lulu is dat ik de vormgeving van een boek helemaal zelf kan bepalen. Zo wil ik een boek maken met foto's en teksten. Zwart/wit foto's, maar ook veel kleurenfoto's. En dat zou nu onmogelijk zijn als ik een ISBN wil.

Ik denk Eveline, dat wanneer Lulu op dit punt haar potentiele klanten gaat beknotten, veel mensen zich zullen bedenken.

Stel je - ter illustratie - eens deze scene voor, in een tv-talkshow:
    "Prachtig boek, meneer Vermeij. Wanneer kunnen de kijkers het in de boekhandel kopen?
    "Niet"
    "Waarom niet?"
    "Omdat het geen ISBN heeft"
    "En waarom heeft uw boek dan geen ISBN?
    "Omdat mijn printing-on-demand service alleen zwart/witte paperbacks een ISBN kan geven."
    "?????????????"

Mijn bottom line is deze:
    Ik denk dat Lulu alleen groot kan worden in Nederland en in andere Europese landen wanneer mensen niet alleen via Lulu een boek kunnen uitgeven, maar wanneer dat boek ook zonder problemen (dus ook in kleur) via de boekhandels te krijgen is. Pas als Lulu DAT voor mekaar krijgt, zal Lulu een echte en grote bedreiging gaan vormen voor de conventionele uitgeverijen. Mee eens of niet?

groet,
    Ruud
  • Hallo ruud,

het is idd een beknotting als de kaften alleen in zwart-wit mogen, maar dat is geen belemmering voor de boekhandel om je boek toch te bestellen, als je niet via de distributie van Lulu zou gaan en een eigen ISBN nummer aan zou vragen. Overigens kunnen ook boeken zonder isbn door de boekhandel besteld worden, zolang ze maar weten waar ze terecht kunnen. Dus als je in die talkshow dan ook even je adres doorgeeft, is het probleem opgelost. :wink:
  • Jose, de omslagen kunnen wel in kleur, het binnenwerk alleen niet. Dat kan wel op Lulu, maar dan is het niet mogelijk om een ISBN aan te schaffen.

Ruud, het heeft niets met beknotten te maken, maar met andere printers dan onze "vaste" zodra een boek via de boekhandel besteld wordt. Die printers printen inderdaad zeer beperkt. Nogmaals, ik hoop daar in Nederland verandering in te kunnen brengen met de nieuwe Centraal Boekhuis ISBN's.

Als je boek voor een TV talkshow waardig is, is het misschien beter een conventionele uitgever in de arm te nemen. :wink:

EvW
  • hoi Evelien

kijk je svp ook nog even naar mijn vraag -> amazon.com

dank je
  • "Eveline van Wanrooij" wrote:

Als je boek voor een TV talkshow waardig is, is het misschien beter een conventionele uitgever in de arm te nemen. :wink:

--

Oei, Eveline, gewaagde uitspraak. Je gaat ons toch niet vertellen dat boeken die via Lulu worden uitgegeven niet waardig zijn via een conventionele uitgever uitgegeven te worden?? Ik denk dat veel Lulu-klanten dat niet met je eens zullen zijn. :twisted:

De reden waarom IK mij tot Lulu wend is dat ik de vormgeving helemaal in eigen hand wil houden en voorlopig geen zin heb om bij conventionele uitgevers te gaan bedelen om alsjeblieft uitgegeven te worden. Bovendien kan ik - zonder ISBN - voor mijn boek een onNederlands lage prijs vragen en mijn boek gewoon via Lulu of mijn eigen site www.beeldwoord.nl gaan verkopen.

En betekent jouw uitspraak ook dat Lulu niet de ambitie heeft om conventionele uitgevers uit te schakelen? Dat zou me verbazen, van Amerikanen. :wink:
  • Het is toch vooral ONZE ambitie om die regu's te laten zien dat we best zonder hen kunnen :wink: De regu's hebben nu onderhand wel in de gaten dat ze ingehaald dreigen te worden door al die auteurs die hun boeken zelf uit geven. En er zitten echt goede boeken bij. Ook eigenbeheer auteurs lukt het om de aandacht van de media te krijgen en de tv te halen. Maar je moet er wel wat voor doen.
  • "josevriens" wrote:

het is idd een beknotting als de kaften alleen in zwart-wit mogen, maar dat is geen belemmering voor de boekhandel om je boek toch te bestellen, als je niet via de distributie van Lulu zou gaan en een eigen ISBN nummer aan zou vragen. Overigens kunnen ook boeken zonder isbn door de boekhandel besteld worden, zolang ze maar weten waar ze terecht kunnen. Dus als je in die talkshow dan ook even je adres doorgeeft, is het probleem opgelost. :wink:

--

Volgens de informatie gelezen hier in het forum is het behoorlijk omslachtig om zelf de distributie ter hand te nemen, José. En dat boekhandels zich de moeite zullen getroosten om buiten het Centraal Boekhuis om via Internet boeken te gaan inkopen, dat lijkt mij ZEER onwaarschijnlijk, zeker voor een schrijver waarvan ze nog nooit gehoord hebben.
    Maar het is leuk dat ik jullie zoveel plezier doe met mijn talkshow-voorbeeldje; ik had schrijver moeten worden :wink:
  • we schrijven al heel veel op dit forum. Boekhandel zijn wel genegen om boeken van onbekende schrijvers te kopen als er vraag naar is. Ik heb die ervaring zelf en krijg wekelijks 10tallen bestellingen binnen van boekhandels voor eigen beheerauteurs. Het punt is dat je de publiciteit op moet zoeken. Schrijf naar die krant in je woonplaats. Bel naar dat radiostation of kabeltv. Ook zij moeten hun bladen/zendtijd vullen met nieuws. Wat is nu leuker dan een plaatselijke 'beroemdheid' te interviewen. En zo gaat dat balletje rollen. Je moet wel van je laten horen, dat is de crux.
  • Hi Jose,
    ik zit dit forum is door te snuffelen om me voor te bereiden.
    Deze discussie valt me op, als volgt.

Ik heb twee boeken op de markt en heb daar ISBN nummers voor aangevraagd (tot mijn verbazing sta ik nu dus als eenmans bedrijf als ' uitgever' te boek. Ook heb ik exemplaren aan de KB toegestuurd (eigendunk?).

Er is mij vanuit die hoek geen enkele beperking opgelegd. Alles kan. Zelfs een artikel kan een ISBN nr. krijgen.

Aangezien mijn boeken ( de bouw van electrische gitaren) in kleur moeten zijn met veel kleuren fotos vind ik deze discussie wel wat zorgelijk. Is daar echt een beperking via Lulu? Ook als je zelf al geregistreerd staat als ISBN houder?

have fun
    Bert van der Moer

quote="josevriens"">Hallo ruud,

het is idd een beknotting als de kaften alleen in zwart-wit mogen, maar dat is geen belemmering voor de boekhandel om je boek toch te bestellen, als je niet via de distributie van Lulu zou gaan en een eigen ISBN nummer aan zou vragen. Overigens kunnen ook boeken zonder isbn door de boekhandel besteld worden, zolang ze maar weten waar ze terecht kunnen. Dus als je in die talkshow dan ook even je adres doorgeeft, is het probleem opgelost. :wink:[/quote">
  • nee, Bert,je kunt ze gewoon in kleur laten drukken. Het is immers jouw ISBN nummer en niet dat van Lulu. Deze beperking geldt alleen voor boeken met een Lulu-nummer dat via het door Lulu aangeboden distributiekanaal gaat. De boeken van Lulu krijgen overigens ook een full colour kaft, de beperking van kleur voor Lulunummers geldt voor het binnenwerk.
  • Maar, Bert, nu dat je zelf een ISBN hebt aangevraagd, betekent dat ook dat je ZELF de distributie van je boeken ter hand moet nemen, als ik alle informatie van het forum goed heb begrepen. Heb je al enig idee hoe je dat gaat doen?

groet,
    Ruud
  • Dat is toch niet zo moeilijk? Koop een doos met luchtenveloppen, postzegels en verstuur de boeken als ze betaald zijn. Mijn advies; niet versturen voordat er betaald is anders kun je wel eens heel lang op je geld wachten. Smiley Verrastops:
  • [quote="Bert van der Moer"">Ook heb ik exemplaren aan de KB toegestuurd (eigendunk?).

KB vraagt van ieder boek met een ISBN nummer na verloop van een tijd een exemplaar op. Na ontvangst van je boek verschijnt het na ongeveer een maand op de site van KB. Het is geen verplichting maar wel leuk om in het archief van de Koninklijke bieb te liggen. VErsturen is immers ook gratis als je gebruik maakt van het antwoordnummer. Het kost je dus echt niets, alleen een boek.
  • "josevriens" wrote:

Dat is toch niet zo moeilijk? Koop een doos met luchtenveloppen, postzegels en verstuur de boeken als ze betaald zijn. Mijn advies; niet versturen voordat er betaald is anders kun je wel eens heel lang op je geld wachten. Smiley Verrastops:

--

Dat is niet wat ik bedoel met 'distributie', José. Ik bedoel professionele distributie, dus via het Centraal Boekhuis naar de boekhandels. Gaat Bert een partijtje van zijn boeken inkopen en ze dan per luchtkussenenveloppen naar het Centraal Boekhuis versturen, waarna het Centraal Boekhuis ze levert aan de boekhandels??? Dacht toch echt niet dat dit zo werkt.

Hoeveel boeken heb jij eigenlijk verkocht met jouw manier van distributie, José?
  • Iedereen praat hier zo gemakkelijk over het CB en beseft kennelijk niet dat het maandelijks een hoop geld kost voor een distributieservice. Als je met een Lulu nummer werkt zijn die kosten misschien lager en eenmalig, als eenling betaal je gewoon penning 16.

OP het moment dat je een isbn nummer aanvraagt, wordt dit doorgegeven aan CB. bureau isbn en cb zitten nl in hetzelfde gebouw en maken gebruik van hetzelfde netwerk. Iedere boekhandel kan je boek met isbn dus gewoon terugvinden bij cb ook al liggen je boeken daar niet.

Ik werk al 4 jaar zo tot volle tevredenheid van de boekhandel, auteurs en mijzelf. Al zou de boekhandel liever zien dat ze 40% korting krijgen ipv de 20% die ik aanhoud. :wink: Maar het werkt. Een boekhandel belt naar cb krijgt mijn adres door en bestelt vervolgens het boek bij mij. Ik wacht de betaling af (altijd vooruitbetaling vragen, boekhandels zijn heel slecht van betalen) en verstuur daarna het boek naar de betreffende boekhandel. Werkt prima, kost alleen enveloppen en een hoop postzegels. Verder heb ik een afspraak met 1 van de kids dat hij de post iedere dag wegbrengt. Handig toch.
  • "josevriens" wrote:

OP het moment dat je een isbn nummer aanvraagt, wordt dit doorgegeven aan CB. bureau isbn en cb zitten nl in hetzelfde gebouw en maken gebruik van hetzelfde netwerk. Iedere boekhandel kan je boek met isbn dus gewoon terugvinden bij cb ook al liggen je boeken daar niet.

Ik werk al 4 jaar zo tot volle tevredenheid van de boekhandel, auteurs en mijzelf. Al zou de boekhandel liever zien dat ze 40% korting krijgen ipv de 20% die ik aanhoud. :wink: Maar het werkt. Een boekhandel belt naar cb krijgt mijn adres door en bestelt vervolgens het boek bij mij. Ik wacht de betaling af (altijd vooruitbetaling vragen, boekhandels zijn heel slecht van betalen) en verstuur daarna het boek naar de betreffende boekhandel. Werkt prima, kost alleen enveloppen en een hoop postzegels. Verder heb ik een afspraak met 1 van de kids dat hij de post iedere dag wegbrengt. Handig toch.

--

Dit is voor mij hartstikke bruikbare informatie, dank je wel José. Met het binnenwerk van mijn nog te drukken boek in kleur kan ik bij Lulu geen ISBN krijgen, maar dus wel zelf gewoon aanvragen en via het CB kunnen de boekhandels dan bij mij boeken bestellen, net zoals dat bij jou het geval is.
    Maar dan moet je dus wel zelf thuis een voorraadje aanleggen. En ik begrijp uit jouw informatie dat de boekhandels jouw boeken niet via Lulu gaan inkopen.
    Betekent ook dat jij dan in jouw prijs voor de boekhandels de verzendkosten verdisconteerd moet hebben.

En zo komen we dan uit op een ongetwijfeld boeiend verhaal hoe je tot de prijs van je boek bent gekomen, en wat je precies bedoelt met die korting. Wellicht kun je ons over een en ander informeren in dit forum. Zou ik op prijs (!) stellen. Al wordt het dan misschien wel een beetje off-topic. Niks tegen Evelien zeggen. :lol:

Oh, en dat aanvragen van een ISBN, was dat een makkie? Of zater daar toch haken en ogen aan? Kun je als particulier zo maar een ISBN aanvragen?

groet,
    Ruud
  • Hoi Ruud,

De boekhandel hoeft toch niet weten dat je boeken van Lulu afkomen? je kunt zelf een beperkt aantal bestellen en dat doorsturen zodra je een betaling hebt ontvangen van een koper. Scheelt weer in de verzendkosten en je hebt altijd wat op voorraad zonder je er een bult aan te vallen. Wat dat betreft is Lulu ideaal voor de auteur die zijn zaakjes zelf in de hand wil houden.

De boekhandel wil best boeken verkopen, maar wil er zelf ook wat aan verdienen. Dus vragen ze om een korting op de verkoopprijs. Ze proberen 40% te krijgen, maar als ze telkens maar 1 boek bestellen hebben ze daar eigenlijk geen recht op. Ik geef ze 20% korting en daar zijn ze ook tevreden mee. Ze hoeven tenslotte niet meer te doen dan een belletje of een mailtje er aan te wagen.

Iedereen kan een ISBN nummer aanvragen, ook al ben je geen ondernemer of uitgever. Je wordt dan je eigen uitgever, met een uitgeversprefix. Ik geloof dat een prefix iets van 45 euro kost, weet ik niet precies maar dat kun je weer terug vinden op www.isbn.nl
    Je kunt 1, 10,100,1000 of 10000 nummers krijgen voor hetzelfde bedrag. meestal begin je met 1 of 10 nummers.10 heeft de voorkeur, stel dat het goed bevalt dan hoef je niet opnieuw een prefix aan te vragen. De nummers blijven in principe altijd voor jou gereserveerd tot ze allemaal gebruikt zijn. Dan krijgt je automatisch een nieuw prefix van bureau ISBN en 10 of 100 nummers. Ligt een beetje aan de snelheid waarmee je ze gebruikt. Voor ieder nummer dat je gebruikt betaal je achteraf 6,20 euro. Geen geld dus voor een ISBN nummer. En ben je eenmaal bekend als uitgever, dan weet ook de boekhandel je heel simpel te vinden met een muisklik.
  • Hallo,

Ik ben benieuwd of er al vorderingen zijn gemaakt met het Centraal Boekhuis.

Trisha
  • Hallo,

Zijn er al duidelijke afspraken met het Centraal Boekhuis?

Trisha
Log In of Registreer om te reageren.