Auteursinkomsten/ Royalty's FAQ

VincentVHVincentVH Reader
juni 2018 aangepast in Winst voor auteur

Wat zijn auteursinkomsten?

Auteursinkomsten zijn het totale bedrag dat je hebt verdiend met de verkoop van je gepubliceerde materiaal. Auteursinkomsten omvatten royalty's en andere inkomsten.

Wat zijn royalty's?

Als een auteur een Lulu-distributiedienst aanschaft en er een ISBN-nummer dat eigendom is van Lulu aan het materiaal wordt toegewezen, wordt Lulu de uitgever van het document en worden alle verdiensten gezien als royalty's voor het betreffende werk, ongeacht de leveringsmethode. De door verkoop van materiaal met een ISBN-nummer dat eigendom is van Lulu gegenereerde auteursinkomsten vallen onder de wettelijke definitie van royalty's. Royalty's worden aangegeven bij de Amerikaanse belastingdienst (IRS) en zijn onderhevig aan voorheffing conform de belastingwetgeving in de Verenigde Staten.

Zie voor meer informatie over voorheffing Royalty's en voorheffing

Wat zijn andere inkomsten?

Als je boek niet beschikt over een ISBN-nummer dat eigendom is van Lulu, zijn je verdiensten geen royalty's, maar andere inkomsten. Dit is het bedrag dat je met elke verkoop van je gepubliceerde materiaal verdient. Andere inkomsten zijn niet onderhevig aan voorheffing en worden niet aangegeven bij de Amerikaanse belastingdienst (IRS).

Waar kan ik mijn auteursinkomsten bekijken?

Auteursinkomsten uit alle distributiekanalen (Lulu, Amazon, Barnes and Noble, iBookstore, etc.) worden weergegeven op de pagina Mijn Lulu > Mijn inkomsten.

Waarom worden inkomsten weergegeven als schattingen?

De weergegeven inkomsten zijn schattingen die zijn gebaseerd op de winkelverkoop en auteursinkomsten voor elk werk. Maar omdat alle werken worden aangeboden in alle landspecifieke winkels, kan het exacte bedrag dat de auteur ontvangt iets afwijken van de weergegeven geschatte totale inkomsten. Dit verschil wordt veroorzaakt door dagelijkse schommelingen in de wisselkoersen. 

De betaling die auteurs ontvangen, wordt berekend op basis van de actuele wisselkoers op jouw betaaldag en niet op basis van de koers die gold op de dag waarop het boek is verkocht.

Hoe worden auteursinkomsten uitbetaald?

Lulu betaalt auteursinkomsten per cheque of rechtstreeks via een PayPal-account uit, zoals aangegeven in je Contactpersonen voor betalingen.

OPMERKING: afhankelijk van het soort PayPal-account dat je hebt, kan PayPal servicekosten in rekening brengen tijdens het uitbetalen van je auteursinkomsten. PayPal bepaalt deze kosten. Lulu heeft geen controle over deze kosten.

Zie voor meer informatie Betaling auteursinkomsten en de Lulu-ledenovereenkomst.

Hoe stel ik PayPal in als de betaalmethode van mijn voorkeur?

1. Ga naar Mijn Projecten > Contactpersonen voor betalingen
  2. Klik op Bewerken.
  3. Kies PayPal als betaalmethode.
  4. Voer het aan je PayPal-account gekoppelde e-mailadres in.
  5. Kies de valuta waarin je wilt worden uitbetaald.
  6. Voer het adres en de gegevens van de belastingbetaler in (indien nodig).
  7. Klik op Opslaan.

OPMERKING: wijzigingen in je facturatiegegevens kunnen de uitbetaling van auteursinkomsten vertragen.

Waarom wordt mijn winkelverkoop niet weergegeven onder Mijn inkomsten?

Lulu ontvangt voor boeken met distributie maandelijkse rapporten over de externe winkelverkoop. Het kan 6 tot 8 weken duren voordat deze verkoopgegevens in je account worden weergegeven. De winkelverkoop wordt binnen je account als één item per verkoopkanaal weergegeven (net alsof één klant alle exemplaren heeft gekocht).

Zie voor meer informatie over wanneer je betalingen kunt verwachten Betaling auteursinkomsten.

Waarom worden mijn auteursinkomsten niet meteen uitbetaald?

Auteursinkomsten worden gebaseerd op betalingen voor je content die Lulu daadwerkelijk heeft ontvangen. Dit betekent dat je inkomsten kunnen veranderen vanwege terugbetalingen of frauduleuze bestellingen waarvoor wij geen betaling ontvangen.

Bovendien kunnen online winkels de bedragen die ze hebben ontvangen uit verkoop via hun websites maximaal 160 dagen vasthouden. Lulu vindt echter dat auteurs dan onredelijk lang op hun betalingen moeten wachten en om die reden betalen wij auteursinkomsten vaak uit op basis van de maandelijkse verkooprapporten voordat we de daadwerkelijke bedragen van de winkel hebben ontvangen.

Log In of Registreer om te reageren.