Verkooptips

Hooggeëerd publiek,

Soms lees ik emails of bedankmails van auteurs op Lulu, die een ontzettend goed idee hebben om hun boekverkoop wat op te krikken. We zitten natuurlijk allemaal op het forum om elkaar te helpen; dus adviseert u maar raak in dit topic. Of heb je soms al een creatief verkooptechniekje gebruikt en wil je daarover opscheppen? Of heb je juist een enorme blunder gemaakt en wil je die ons besparen?

Ik breek het ijs met wat tips, hopelijk volgen er nog een heleboel.

- Zorg dat je foto op je Homepage komt te staan. Meer informatie in het Auteurfoto topic.

- Stel je voor in het populaire Stel je voor...topic.

- Promoot je boek onbeperkt en schaamteloos in het Schaamteloze Promotie topic. Uit zeer betrouwbare bronnen weet ik dat de pers dit topic graag in de gaten houdt opzoek naar een interessant auteursverhaal.

- Schrijf een pers bericht en stuur die rond alsof je leven ervan afhangt. Vooral doelgroep gerichte media (als je een kookboek heb geschreven heb je meer kans een artikeltje te krijgen in de Libelle dan in de Panorama) en lokale media, als lokale krantjes.

- Zorg dat je je emails ondertekent met een link naar je storefront.

- Stuur iedereen die je kent een email met de link naar je storefront, een korte omschrijving en een foto van je omslag erbij. Let op dat dat geen posterformaat is, dat is irritant. (Dit geldt trouwens voor alle emails met foto's! Smiley Vrolijk )

- Stap de lokale boekhandels binnen en vertel ze dat hun winkel helaas niet compleet is zonder je boek.

- Zorg dat je altijd een boek bij je hebt, zodat wanneer je mensen over je boek vertelt, je er meteen eentje kunt verkopen.

- Wees zo origineel mogelijk; zorg bijvoorbeeld dat de Koningin met een t-shirt met een link naar je storefront rondloopt op Koninginnedag.

- Mogelijke klanten zijn vatbaar voor een nieuwe auteur's enthousiasme, dus zorg bij wat je ook doet, de glimlach de overhand heeft.

Dan nog wat spreekwoorden om je een beetje aan te moedigen:

* Wie het niet vraagt, krijgt het ook niet.
* Brutalen hebben de halve wereld.
* Nee heb je, Ja kun je krijgen.
* Niet geschoten altijd mis.

Heel veel succes en hou ons op de hoogte van alle vorderingen.

Eveline

Reacties

• leuke tips. Ik voeg er nog een paar toe:
    -Stuur vooral persberichten naar de plaatselijke kranten, het buurtblad, streekblad enz. Zij zullen je bericht eerder oppikken dan een grote landelijke krant. Tenslotte schrijft niet iedere dag een inwoner van het dorp/stad een boek. Dus echt plaatselijk nieuws.

-Hang poster weg op plaatsen waar je je doelgroep denkt te kunnen bereiken. Bibliotheek, buurthuis, school. Schroom niet om winkels waar je de mensen goed kent te vragen er 1 weg te hangen.

-Leg je boeken onder consignatie weg in de plaatselijke boekhandel. Zeker als er een persbericht in een krant verschijnt, wakkert dit de belangstelling goed aan. Spreek met de verkoper een percentage af dat ze als korting krijgen. 20% is heel redelijk, ze hoeven er tenslotte niets voor te doen. Zet het op PAPIER met een handtekening van beiden zodat vast staat wat je afspreekt.

-Heb je een thematisch boek geschreven, schrijf dan tijdschriften-bladen aan die met dit thema in aanraking komen. Sommige bladen zullen een recensie-exemplaar vragen. Meestal krijg je dit niet terug, maar als ze je boek lezen en ze schrijven een goede recensie, heb je prijs.

-Plaats een link van je website-storefront op een site voor boeken. Google even en je vindt er 100-den.

-Laat een kennis die het boek heeft gelezen een denderende recensie schrijven en zet die er zeker bij.

-er zijn e-zines op internet waar je een gedeelte van je verhaal naar toe kunt sturen of een boek op sturen ter recensie.

-De plaatselijke bibliotheek wil ook graag boeken van schrijvers uit de eigen plaats opnemen.

-Vergeet het NBD/Biblion niet. Kijk voor meer info met dit topic http://www.lulu.com/forums/viewtopic.php?t=53011

Succes met promoten, en heb je handige links, plaats ze dan vooral hier.
    Misschien moeten we Eveline ook eens vragen om een sticky te maken van handige links. Het zijn er inmiddels zoveel geworden en ze worden tig keer bij de topics geplaatst. :wink:

Groeten,
    Jose
  • Wat betreft persberichten over je boek:
    zie ook de topic over 'Nederlandstalig persbericht' in dit forum.

N.b.: de meeste persberichten die bij journalisten binnen komen, liggen direct bij het papierafval.
    Dit komt:
    1. doordat journalisten te weinig tijd hebben om alles te lezen
    2. doordat persberichten vaak langdradig, onoverzichtelijk en niet zakelijk geschreven zijn
    3. doordat journalisten niet houden van het overnemen van reclameboodschappen

Dus:
    1. denk goed na over wat jouw boek nuttig maakt voor de lezersgroep of kijkersgroep
    2. schijf zakelijk en helder. Persberichten zijn geen proza, geen wetenschappelijke verhandelingen.
    3. zorg dat in de kop en de eerste zinnen voldoende informatie staat voor de journalist, zodat deze snel kan bepalen of het interessant is. Geef daarin antwoord op: wie, wat, waar, waarom en evt hoe.
    4. bedenk: journalisten willen nieuws: wanneer je in je boek een opvallende uitspraak doet over de kabinetsformatie, de walvisvangst of ernstige fouten in nieuwe software van Microsoft, dan begin je daar je persbericht mee.

Bij een roman of andere proza lijkt het misschien moeilijk om een nieuwsfeit aan te reiken.
    Maar dan kan het 'waarom', het 'door wie' of het 'hoe' van het schrijven uitkomst bieden.
    Hierbij wat voorbeelden uit dit forum
    * Sjaak v.d.Linden: nieuws is: de concrete ervaring hoe iemand de tsunami te boven komt.
    * Lucas Swennen: nieuws is: vader en zoon (10 jaar) schrijven samen een boek
    * Anna de Kroon: erotische verhalen zijn er vele. Nieuws: erotische verhalen vanuit het oogpunt van de vrouw.
    * Jan Verkiel: nieuws: presentatie van het eerste exemplaar aan een VVD-prominent
    * Omaz Munoz Cremers: science fiction verhalen zijn niets nieuws. Nieuws: science fiction-kenner voegt essay toe aan eigen science fiction boek (Met mogelijk een aparte visie op science fiction?)
    * Karin Plugge: het gebeurt vaker dat kindertekeningen in een boek van een volwassene staan. Maar hier is het omgekeerde het geval: auteur is 8 jaar en illustrator is een volwassene.
    * Ingrid Vos: een boek waarbij gebarentaal opgenomen is, lijkt mij vrij uniek en dus nieuws

Dus ontdek het uitzonderlijke van jou boek. Wat misschien normaal is voor je zelf, is heel bijzonder voor een ander.
  • wie weet of en waar je kan zien hoeveel mensen naar je boek(en) en of storefront hebben gekeken. Zeker in de aanloop periode is dat (net als de page counters op; het web) een goede indicatie of je op de juiste weg zit.

de site is php based, dus counters bij je storefront zouden niet zo moeilijk moeten zijn.

of heb ik iets over het hoofd gezien?

bvd
    Bert
  • Kun je niet zelf een teller toevoegen aan het storefront? Anders zou ik het ook niet weten.

Groeten,
    Jose
  • Dit is wel eens eerder aan de orde geweest. De legendarische Forummer (die wellicht zo rijk is geworden met zijn boek dat hij nu renteniert in Cote d'Azur en daarom niet meer op het Forum is) Harry Hol heeft dat ook wel eens gevraagd. Lulu kan niet zo'n tellertje leveren, maar hij nam destijds een externe. Het nadeel is dan wel dat je het tellertje onderaan je pagina ziet en dat andere mensen het ook kunnen bekijken. Ik weet even niet via welke website hij dat opgevraagd had, maar als ik er nog op stuit laat ik het hier even weten.

EvW
  • Hi Eveline,
    dank. Ik heb intussen in een PHP5 boek een aantal scripts gevonden om een teller te creeren. Ik ga dat maar eens testen. Lulu site is grotendeels PHP dus dat zou moeten werken.
    Alst werkt zal ik hem doorsturen.

B.T.W. hedb je mijn frontpage herziene foto gekregen ?
  • Een andere nuttig topic over persberichten uitgeven van Jos:

http://www.lulu.nl/forums/viewtopic.php?t=47931
  • Wat bij mij het beste heeft gewerkt en werkt is het meegeven van folders aan mijn ouders.
    Die laten het zien aan collega's en clienten Smiley Vrolijk
  • Een andere tip : je boek in consignatie geven bij www.deboekwinkel.com
  • Hallo,

Ik gebruik Sprout om mijn Charles Darwin boeken te promoten (U weet wel, van "Origin Of Species", de evolutietheorie).

Met Sprout kunt u zelf snel Flash applets/banners maken. U kan er muziek, video, nieuws, links naar andere sites, animaties en nog veel meer in verwerken. Uw eigen gemaakte Flash banner plaatst u daarna op uw eigen site of blog. Ook kunnen anderen uw Sprout banner op hun site of blog plaatsen.

Zie hier voor een voorbeeld op mijn Charles Darwin blog:
    http://charles-robert-darwin.blogspot.com/2009/01/2009-darwin-year-voyage-of-hms-beagle_7032.html

Wilt u zelf een Sprout bouwen, klik dan hier:
    http://sproutbuilder.com/

Ik ben overigens niet met Sprout verbonden, dus vragen etc. s.v.p. dus niet aan mij stellen. Wel ben ik enthousiast over de mogelijkheden en het gemak waarmee je een eigen banner maakt. Vandaar dit bericht. Wellicht heeft U er wat aan.
Log In of Registreer om te reageren.