Een e-boek lezen

Je hebt zojuist een e-boek op Lulu.com Marktplaats gekocht. Hoe kun je dit nu lezen? Woord voor woord natuurlijk! Maar je moet eerst het bestand met het e-boek downloaden en vervolgens beslissen hoe en waar je het wilt lezen.

Wat voor type e-boeken kan ik op Lulu.com kopen?

Lulu.com-auteurs kunnen e-boeken in zowel PDF- als EPUB-indeling maken en verkopen. De bestandsindeling van het e-boek bepaalt hoe je het bestand moet openen:

• EPUB: dit is een gestandaardiseerde elektronische publicatie-indeling met herschikbare tekstcontent die geschikt is voor gebruik op de meeste e-readers, met uitzondering van de Amazon Kindle (die gebruikmaakt van de e-boekindeling MOBI - zie hieronder voor Kindle-instructies). Je kunt EPUB-bestanden ook op je computer openen en lezen als je eReader-software, zoals de gratis reader Calibre of Adobe Digital Editions op je computer hebt geïnstalleerd.
  • PDF: dit is een bestand dat op je computer of tablet kan worden gedownload en vervolgens via de gratis Adobe Reader geopend en bekeken kan worden. Ook op alle eReader-apparaten (Kindle, NOOK, iPad, Kobo, enzovoort) kan een PDF-bestand worden geopend nadat dit aan je eReader-bibliotheek is toegevoegd.

Hoe weet ik op een e-boek de indeling PDF dan wel EPUB heeft?

Wanneer je een e-boek op Lulu.com Marktplaats koopt, staat er eBoek (ePub) of eBoek (PDF) boven de boekomslag.

eBoek (ePub):  je koopt een e-boek in EPUB-indeling dat kan worden gelezen op een eReader of via eReader-software zoals de gratis lezer Calibre of Adobe Digital Editions

eBoek (PDF): je koopt een e-boek in pdf-indeling dat via Adobe Reader kan worden gelezen.

OM een eBoek te kunnen kopen, moet je een account hebben, meld je aan met je email adres en wachtwoord en ga naar :

Mijn Account&Bestellingen - Mijn Bestelgeschiedenis

Hoe kan ik mijn e-boek op mijn computer lezen?

Nadat de koop is afgerond, kun je je e-boek downloaden via de pagina Kassa. Als je een Lulu.com-account hebt, kun je je e-boek ook downloaden via de pagina Mijn Bestellingen > Bestelgeschiedenis.

Als je een PDF-bestand op je computer, laptop of tablet wilt openen, dubbelklik je op het bestand boektitel.pdf. Het wordt dan in Adobe Reader geopend..

Als je een PUB-bestand op je computer wilt openen, klik je met de rechtermuisknop op de boektitel, kies je Openen met en selecteer je de gewenste e-readertoepassing.
 Als je geen e-reader op je computer, laptop of tablet hebt geïnstalleerd, kun je kiezen uit diverse gratis e-readers die je kunt downloaden van Internet, zoals Calibre of Adobe Digital Editions.

Wanneer ik mijn e-boek op mijn computer probeer te openen, wordt er een foutbericht weergegeven.

Wanneer je een e-boek in EPUB-indeling koopt en dit naar je computer, laptop of tablet downloadt, zul je zien dat de bestandsnaam eindigt met EPUB (boektitel.epub). Als je dit e-boek op je computer, laptop of tablet wilt lezen, moet je een e-readertoepassing downloaden en installeren. Er zijn diverse gratis e-readers die je van Internet kunt downloaden, zoals Calibre en Adobe Digital Editions.

BELANGRIJKE OPMERKING: Adobe Reader is bedoeld voor het lezen van PDF-bestanden. Als je een EPUB-bestand in Adobe Reader probeert te openen, wordt er een foutbericht weergegeven waarin wordt gemeld dat er sprake is van een “beschadigd bestand”.

Nadat een e-readertoepassing is geïnstalleerd, klik je met de rechtermuisknop op de bestandsnaam van het e-boek, kies je Openen met en selecteer je je e-readersoftware. Het boek wordt toegevoegd aan de bibliotheek met e-boeken van de toepassing, waar je simpelweg op de titel kunt klikken om vervolgens met lezen te beginnen.

Nuttige tip: nadat je je eerste e-boek aan de e-readertoepassing hebt toegevoegd, kun je ervoor kiezen om dit type bestanden (.epub) altijd met deze specifieke software te laten openen. Als je voor deze optie kiest, worden je e-boeken automatisch aan de bibliotheek van je e-reader toegevoegd wanneer je een nieuw e-boek koopt, downloadt en opent. Bovendien kun je PDF-bestanden ook met deze e-boekreaders openen, wat betekent dat je al je e-boeken (PDF en EPUB) in één enkele bilbliotheek kunt houden.

Ik weet niet meer of mijn e-boek een PDF- dan wel EPUB-indeling heeft. Wat moet ik doen?

Als je een bestand dat je al eerder hebt gedownload, niet meer kunt terugvinden, is dat geen probleem. Als je een Lulu.com-account hebt, meld je je aan en ga je naar Mijn Bestellingen >
Mijn bestelgeschiedenis
. Je aankopen, inclusief e-boeken, staan op de pagina Bestelgeschiedenis. Zoek de titel en klik op Bestelgegevens bekijken. Net als op de Marktplaats wordt ook hier het bestandstype van je e-boek weergegeven, evenals de boekomslag, de titel en de naam van de auteur.

Opmerking: aankopen van e-boeken die vóór 17 maart 2012 hebben plaatsgevonden, kun je weergeven door te klikken op de koppeling boven aan de pagina.

Ik heb een hele tijd geleden een e-boek gekocht en nu kan ik het niet openen.

Vóór 15 januari 2013 konden Lulu-auteurs ervoor kiezen om DRM-bescherming (Digital Rights Management) op hun PDF- of EPUB-bestand toe te passen. Als hier sprake van is, moet het bestand voor de eerste keer worden geopend met een geregistreerde versie van Adobe Digital Editions (ADE). Dit is een gratis te downloaden toepassing die verschilt van de meer bekende Adobe Reader.

Raadpleeg e-Boeken met DRM-beveiliging downloaden voor meer informatie over het openen van PDF- en EPUB-bestanden met DRM-beveiliging..

Ik heb een e-boek gekocht en ik wil het op mijn e-reader lezen.

Zie e-Boeken van de Lulu Marktplaats naar een iPad of Nook downloaden voor meer informatie over het toevoegen van e-boeken (EPUB en PDF) aan je e-reader..

Ik heb een e-boek gekocht en ik wil het op mijn Kindle lezen.

Lulu maakt en publiceert e-boeken in de standaardindeling EPUB. Als je een Kindle hebt, waarop e-boeken in MOBI-indeling worden gelezen, kun je via enkele simpele stappen toch gewoon een e-boek van Lulu downloaden en lezen.

1. Kies en koop je e-boek van Lulu op je laptop of computer.
  2. Download het EPUB-bestand en sla het op.
  3. Ga naar http://www.epub2mobi.com/
  4. Upload het EPUB-bestand ter conversie.
  5. Download het geconverteerde MOBI-bestand en sla het op.
  6. Sluit je Kindle-reader via USB op je computer aan.
  7. Verplaats het MOBI-bestand naar je Kindle-documentenmap.
  8. Je kunt je nieuwe boek nu selecteren op je Kindle-boekenplank.

Op welke apparaten kan ik mijn e-boek bekijken?

In de onderstaande tabel worden de apparaten genoemd waarop op de Lulu Marktplaats aangeboden e-boeken kunnen worden weergegeven.

Leesapparaat
EPUB

EPUB (Digital Editions)

PDF

PDF (Digital Editions)

Windows PC/PocketPC
Ja

Ja

Ja

Ja

Mac OS
Ja

Ja

Ja

Ja

Linux OS
Ja

Nee

Ja

Nee

Nook
Ja

Ja

Ja

Ja

Sony Reader
Ja

Ja

Ja

Ja

Kindle (Amazon)
Nee

Nee

Ja

Nee

Apple iPhone/iPod/iPad
Ja

Ja*

Ja

Ja*

Android Devices
Ja

Ja*

Ja

Ja*

Blackberry Apparaten
Ja

Nee

Ja

Nee

Palm OS PDAs
Ja

Nee

Ja

Nee

Cybook Opus
Ja

Nee

Ja

Nee

Bebook (Endless Ideas)
Ja

Nee

Ja

Nee

Papyrus (Samsung)
Ja

Nee

Ja

Nee

Jetbook (Ectaco)
Ja

Nee

Ja

Nee

Windows Mobile OS PDAs
Ja

Nee

Ja

Nee

*Opmerking: voor iOS- en Android-apparaten zijn downloadbare apps zoals de gratis Bluefire-reader vereist om e-boeken met DRM-beveiliging te kunnen lezen.

Vanwege de continue veranderingen in de e-boekenmarkt is deze lijst met e-readers niet compleet. Raadpleeg als je e-reader niet hierboven wordt weergegeven de documentatie van het apparaat voor compatibele bestandstypen.

Aanvullende informatie

e-Boeken van de Lulu Marktplaats naar een iPad of Nook downloaden

Veelgestelde vragen over het downloaden en lezen van e-boeken

e-Boeken met DRM-beveiliging downloaden

Veelgestelde vragen over e-boeken met DRM-beveiliging

Log In of Registreer om te reageren.