Waar blijft mijn geld

We hebben het allemaal in ons om een geweldig boek te schrijven, maar aan het moment waarop je je boek de wijde wereld in stuurt, gaat heel wat hard werk vooraf, werk waarvoor je wilt worden beloond.

Als gratis print-on-demand-publicatiedienst betaalt Lulu geen voorschotten op toekomstige werken of potentiële verkopen van een auteur. In plaats daarvan worden auteurs betaald op basis van de het aantal verkochte exemplaren van hun gepubliceerde werk. In deze korte referentiegids wordt een overzicht gegeven van de manier waarop Lulu jouw fantastische werk ontvangt en weergeeft en hoe de betaling hiervoor verloopt.

Waar kan ik mijn verkoopgegevens en inkomsten bekijken?

Je kunt je verkoopcijfers bekijken door naar Mijn Projecten> Mijn inkomsten te gaan. Op deze pagina kun je een schatting bekijken van je huidige, nog niet uitbetaalde inkomsten. Om je huidige betalingen te zien ga naar Mijn Lulu < Betaalgegevens.

Waarom worden mijn inkomsten weergegeven als schattingen?

De betaling die auteurs ontvangen, wordt berekend op basis van de actuele wisselkoers op jouw betaaldag en niet op de koers die geldt op de dag waarop het boek is verkocht.

De weergegeven inkomsten zijn schattingen die zijn gebaseerd op winkelverkoop en de auteursinkomsten voor elk werk. Maar omdat alle werken worden aangeboden in alle landspecifieke winkels, kan het exacte bedrag dat de auteur ontvangt iets afwijken van de weergegeven, geschatte totale inkomsten. Dit verschil wordt veroorzaakt door dagelijkse schommelingen in de wisselkoersen.

Waarom ben ik niet betaald?

Heb je je factureringsgegevens ingevoerd? Zonder deze gegevens kunnen we je niet betalen. Ga naar Mijn Projecten > Mijn Opbrengst (in de linkerkolom) > Contactpersonen voor betalingen om deze gegevens in te voeren. Klik de Nieuwe ontvanger toevoegen om je gewenste betaalmethode, je btw-gegevens en het betaaladres in te voeren of bij te werken. 

Raadpleeg voor meer informatie de pagina over je contactpersonen voor betalingen.

Wanneer word ik betaald?

Als je hebt aangegeven dat je via PayPal wilt worden betaald en je inkomsten zijn hoger dan het minimumbedrag van €5, worden je betalingen maandelijks rechtstreeks overgemaakt naar je PayPal-account. De bedragen worden uitbetaald in de maand die volgt op de verkoopperiode. Voorbeeld: je ontvangt de betaling op of voor de laatste dag van februari voor inkomsten die je hebt verdiend in januari. Betalingen via PayPal worden gedaan in de volgende valuta: Amerikaanse dollar, euro en Britse ponden, Australische Dollars, Canadese Dollars en Zwitserse Franken.

Als je hebt aangegeven dat je per cheque wilt worden betaald en je inkomsten zijn hoger dan het minimumbedrag van €20, worden je driemaandelijkse inkomstenbetalingen gedaan binnen 45 dagen na het einde van het kwartaal. Voorbeeld: betalingen worden gedaan op of voor 15 mei voor alle in aanmerking komende inkomsten die van 1 januari tot en met 31 maart zijn verdiend. Betalingen per cheque worden uitsluitend gedaan in Amerikaanse dollar.

Waarom wordt mijn winkelverkoop niet weergegeven in Mijn inkomsten?

Boeken die worden verkocht via online boekhandels zoals Amazon, Barnes & Noble en de iBookstore worden niet direct weergegeven op de pagina Mijn Opbrengst. Lulu ontvangt de gegevens over deze verkopen in de vorm van maandelijkse verkooprapporten die door elke online boekhandel worden verstrekt. Afhankelijk van het tijdstip in de rapportagecyclus waarop de verkoop plaatsvond, kan het zes tot acht weken duren voordat deze verkopen in je account worden opgenomen. Nadat Lulu het verkooprapport heeft ontvangen, worden de verkopen als één geconsolideerde verkoop van elk verkoopkanaal weergegeven op de pagina Mijn Opbrengst.

Waarom betaalt Lulu mijn auteursinkomsten niet meteen?

Auteursinkomsten worden gebaseerd op betalingen voor je content die Lulu daadwerkelijk heeft ontvangen. Dit betekent dat je inkomsten kunnen veranderen vanwege terugbetalingen of frauduleuze bestellingen waarvoor wij geen betaling ontvangen.

Bovendien kunnen online winkels de bedragen die ze hebben ontvangen uit verkoop via hun websites maximaal 160 dagen vasthouden. Lulu vindt echter dat auteurs dan onredelijk lang op hun betalingen moeten wachten en om die reden betalen wij vaak auteursinkomsten op basis van de maandelijkse verkooprapporten voordat we de daadwerkelijke bedragen van de winkel hebben ontvangen.

Waarom bedraagt mijn winst uit verkoop in online winkels soms minder dan 80%?

Bij verkoop via Lulu.com krijgen auteurs 80% van de inkomsten na aftrek van de drukkosten voor gedrukte boeken en tot 90% voor e-boeken. Je inkomsten nemen af wanneer je boeken worden verkocht in andere online winkels, zoals Amazon, Barnes & Noble en de iBookstore, omdat deze winkels een commissie in rekening brengen voor de verkoop van jouw werk op hun websites. Stel dat je e-boek via de iBookstore wordt verkocht voor €5,99. Apple trekt dan eerst 30% commissie af van de verkoopprijs (€5,99 x 0,30 = €1,80). Je ontvangt vervolgens 90% van het resterende bedrag (€4,19 x 0,90 = €3,77) en Lulu ontvangt 10% (€0,42).

Hoewel je inkomsten per verkoop dus afnemen, kun je waarschijnlijk wel grotere aantallen boeken verkopen door je werk in andere online winkels aan te bieden. Lees voor meer informatie over het bepalen van de prijs voor je werk deze artikelen of gebruik onze handige rekenmachine voor verkoopprijzen.

Log In of Registreer om te reageren.